הודעה נשלחה בהצלחה

אג״ח ממשלתי צמוד מדד

אודי אביטל , יו”ר SMI
04/08/22
אג״ח ממשלתי צמוד מדד

כדי להבין מהו אג״ח ממשלתי צמוד מדד, נבין תחילה מהו אג״ח? אג״ח או בשמה המלא אגרת חוב. מדובר במסמך התחייבות של הלווה לתשלום על הלוואה שגייס. לדוגמא, חברה מעוניינת לממן פרויקט חדש מנפיקה אגרות חוב בסכום נקוב פלוס ריבית תקופתית של אחוז מסוים ובסוף התקופה הלווה מקבל את הקרן. בשוק ההון ישנם סוגים שונים של אגרות חוב המסווגות על פי המנפיקים. אג״ח קונצרניות המונפקות על ידי חברות. אג״ח מוניציפלי המונפק על ידי רשויות מקומיות ואג״ח ממשלתי המונפק על ידי הממשלה. במאמר זה נדבר על אג״ח ממשלתי צמוד מדד.

הלוואה למדינה

כאשר המדינה צריכה כספים לצרכי ביטחון, שיפור תשתיות ומערכות שונות היא מנפיקה אגרות חוב. באג״ח ממשלתי הריבית משולמת מידי תקופה והקרן עם המדד במועד הפירעון. ישנם מספר סוגי אגרות חוב ממשלתיות.

  • מק״מ- מלווה קצר מועד הניתן לתקופה של שנה.
  • אג״ח ממשלתית שקלית- אג״ח שקלי המונפק לתקופה של מעל שנה ומשלם ריבית קבועה.
  • אג״ח בריבית משתנה- אגרות חוב המשלמות ריבית המחושבת על פי ממוצע המק״מ.
  • אג״ח ממשלתי צמוד מדד- אגרות חוב המשלמות ריבית קבועה הצמודה למדד המחירים לצרכן (אינפלציה).

מהו אג״ח ממשלתי צמוד מדד?

אג״ח מושפע ממספר גורמים. ביניהם הדירוג שלו והריבית במשק שמשפיעה על מחירו. כאשר הריבית עולה גם מחיר אגרת החוב עולה בהתאמה. במקרה של אג״ח מסוג זה הריבית קבועה ומשולמת אחת לשנה. בנוסף ישנם הפרשי הצמדה המשולמים בעת פירעון אגרת החוב. הבחירה בו נכונה בעידן בו יש אינפלציה גבוהה והמשקיע מעוניין לשמור על ערכו הריאלי של הכסף. בנוסף האג״ח מניה תשואה יפה בהשוואה לחיסכון בבנקים כאשר הריביות אפסיות כלשהי למשקיעים את הריבית מידי תקופה ומחזירה להם את הקרן במועד הפדיון.

דירוג אג״ח

אגרות החוב השונות מדורגות על ידי חברה מדרגת בסולם של aaa-d הדירוג מציג את את רמת הסיכון והמינוף של המנפיק. כאשר מדובר באגרות חוב ממשלתיות של מדינת ישראל אין דירוג כלל. האג״ח נחשב לבטוח יותר מכל אגרות החוב המוצעות בשוק. אך כאשר מדובר  באגרות חוב של מדינות אחרות קיים דירוג המתבצע על ידי סוכנויות בינלאומיות מורשות כדומת s&p או dbrs.

היתרונות של השקעה באג״ח ממשלתי צמוד מדד

אגרות חוב ממשלתיות הן הבטוחות ביותר להשקעה כאשר מדובר בגורם יציב כמו הממשלה הסיכון לאי פירעון קטן מאד. בנוסף לכך, כאשר המשק מאופיין בריבית נמוכה או באינפלציה גבוהה אג״ח צמוד מדד נותן מענה הוגן מבחינת התשואה ושומר על ערך הכסף. התשואה באג״ח ממשלתי מובטחת וזה כר ביטחון משמעותי עבור המשקיעים.

המאמר נכתב בשיתוף עם חברת GO TOP – קידום אתרים לעסקים.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם