הודעה נשלחה בהצלחה

הקרנות מוכרות, נכסי המגורים בהנחה: מדוע השקעות נדל"ן ביוון הם הזדמנות?

אודי אביטל , יו”ר SMI
03/01/21
הקרנות מוכרות, נכסי המגורים בהנחה: מדוע השקעות נדל"ן ביוון הם הזדמנות?

אחד העקרונות הכי חשובים בשוק הנדל"ן מדבר על חשיבות המיקום במידת ההצלחה, אז אכן המיקום קובע הרבה מאוד משווי הנכס והביקושים. אולם, לא פחות חשובה היא המגמה. השקעה יחד עם המגמה, שהוכחה כאיתנה גם בשיא משבר כמו קורונה, מוכיחה שהיא כאן כדי להישאר.

משבר הקורונה אמנם הפחית את קצב עליות המחירים של נכסי הנדל"ן ביוון, אך מומחי הנדל"ן במדינה סבורים כי ברגע שתירשם הקלה בהתפשטות הווירוס, הביקושים להשקעות נדל"ן ביוון של נכסי מגורים, ישובו לרמות של טרום הקורונה. כך על פי כתבה שפורסמה לאחרונה בעיתונות המקומית ביוון.

טרום הקורונה, אחת המגמות הבולטות ברחבי העולם, הייתה פנאי ותיירות. הצורך של רבים ביעדים ואתרי נופש, עם שפע של חופים ופנאי. במחצית השנייה של 2020, מחירי הנדל"ן ביוון עלו בקצב שנתי של 4.1%. כמו כן, היקף השקעות הנדל"ן ביוון ע"י תושבים זרים, ירדו ב-60% בהשוואה לשנה המקבילה אשתקד. אלה הסתכמו ב-140 מיליון אירו בלבד, כך על פי הבנק המרכזי ביוון.

יוון מתכננת להקל על רוכשי נדל"ן זרים

אחרי שב-2013, לאחר משבר החובות ביוון, אישרה ממשלת יוון ויזות זהב לרוכשי נכסי נדל"ן זרים שיבואו להתגורר ביוון, כעת ב-2020 מתכננת יוון תמריצים חדשים. ככלל יוון מעוניינת להגדיל את האטרקטיביות של הגירת תושבים מבוססים, במסגרת שורה של צעדים. תכנית ויזות הזהב שאושרה ב-2013 כוללת מתן אזרחות יוונית ל-5 שנים, בתמורה להשקעה של 250,000 אירו לפחות בנדל"ן ביוון.

בשנה שעברה הושקעו בהשקעות נדל"ן ביוון כ-1.5 מיליארד אירו ע"י משקיעים זרים, והונפקו 7,903 "ויזות זהב", לתושבות של 5 שנים. החוק היווני מציע החל מ-2013 תושבות של 5 שנים למי שישקיעו ביוון 250,000 דולר.

אחד השיקולים שעומדים בפני ממשלת יוון למתן הקלות נוספות, הוא משבר הקורונה. כמו גם, הרצון להפחית את ההשפעה של המשבר על הכלכלה והמשק וכן להבטיח את המשך ההתאוששות ועליית מחירי הנדל"ן. שכן, נכסי נדל"ן משמשים כבטוחה כנגד הלוואות ומסייעים להתפתחות הכלכלה היוונית. מחירים יורדים הם לא אינטרס של אף אחד מהשחקנים בשוק הנדל"ן ביוון. אגב, גם לא בישראל, בניגוד למדיניות הממשלתית שהונהגה בישראל בעבר.

ממשלת יוון צפויה להכריז כי תאפשר לפנסיונרים אירופאיים, לשלם שיעור מס אחיד של 7%, ללא תלות בגובה הכנסתם, כל זאת בתנאי שיעבירו את בסיס המס שלהם ליוון. אם אכן הצעד ייצא לפועל, הרי שהביקוש למגורים ביוון, יגדל משמעותית מכיוונן של מדינות רבות באירופה. המס צפוי להשפיע בעיקר על הגירה של עשירים ממדינות שבהן המס השולי על ההכנסות הוא גבוה מאוד וכך אותם תושבים שיעברו לגור ביוון יוכלו ליהנות מרווחה כלכלית גדולה יותר.

הזדמנויות השקעה במחירים טובים: קרנות שרכשו חוב ביוון מציעות נכסים למכירה

כיום קרנות השקעה בנדל"ן הן המחזיקות המשמעותיות ביותר בנדל"ן ביוון, בעיקר בתחומי המגורים. האחזקות הללו הן תולדה של רכישת חוב המגובה בנכסים ביוון.

לאחר רכישה של מספר תיקי הלוואות – כמו גם הלוואות מאוגחות מבנקים, קרנות בינלאומיות יחזיקו בתיק הלוואות בשווי של 60 מיליארד אירו. לפחות חלק מההלוואות הללו נרכשו בהנחה משמעותית על מחיר השוק ואת חלקו לפחות מבקשות אותן קרנות למכור לקרנות השקעה בינלאומיות. קרן Smart Money Investments עוקבת אחר הזדמנויות השקעה ביוון ובוחנת כל העת נכסים, שהם בעיקר באזורי פריים לוקיישן בערים כמו אתונה.

הקרנות שרכשו את תיקי ההלוואות, יודעות שחלקן הן הלוואות שהחוב בגינן לא ייפרע באופן שוטף. זה יכול לנבוע מנכסים שאינם מושכרים, או שאינם משופצים ולכן לא עומדים בסטנדרטיים הנכונים להשכרה. הקרנות שרוכשות את החוב, אינן מעוניינות להתעסק בנושאים כמו השבחה והשכרת הנכסים. לכן, הן מעדיפות להשאיר אצלן את הנכסים המניבים שלא דורשים טיפול ולהיפרד מנכסים שדורשים עבודה, גם במחיר הפסד. בדיוק לריק הזה נכנסות הקרנות.

המגמה הזאת משתקפת במהלכים של doValue Greece – קרן השקעות המוחזקת על ידי קבוצת משקיעים איטלקיים ו-20% על ידי Eurobank.

ההזדמנויות שמאתרת Smart Money Investments ביוון: קרן השקעות במגורי סטודנטים ומלונאות

קרנות ההשקעה של Smart Money Investments מנצלות את מכירות הנכסים של קרנות השקעה וחוב ביוון ומאתרות נכסים במחירי הזדמנות. לאחר תהליך של סלקציה קפדנית, הנכסים שנבחרו מובאים אל ועדת ההשקעה של הקרן שבוחרת רק את הטובים ביותר מבין הנכסים. בתום הבחירה מתבצע תהליך של השבחה יסודית של הנכסים במטרה להשכיר אותם מחדש בדמי שכירות גבוהים יותר לכל יחידת דיור. הקרן אינה בונה על עליות מחירים, אבל כן תיהנה מעליות מחירים אם יתרחשו.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם