הודעה נשלחה בהצלחה

"בחירה ואיתור הנכסים הם המפתח להצלחה שלנו"

אודי אביטל , יו”ר SMI
17/02/21
"בחירה ואיתור הנכסים הם המפתח להצלחה שלנו"

מאת: מר אודי אביטל

אין הרבה מומחים בעולמות ההשקעות והפיננסים, שמגיעים עם רקע כה עשיר ורוב תחומי כפי שיש לדב צור. הוא בעל תואר בהנדסה אזרחית מהטכניון ולאחר מכן ייעץ לחברות הזנק, צבר ניסיון בליווי פרויקטים בנדל"ן במערכת הבנקאית בישראל ומכהן במקביל לתפקידו כמייסד שותף ובעלים ב-SMI גם כסמנכ"ל קשרי המשקיעים של הקרנות.

הניסיון כמנהל סקטור כקבלנים הייתה אחראיות, בקרה תקציבית ופיקוח על שחרור כספים למטרות בניית פרויקטי נדל"ן, משמש אותו עד היום כשהוא בא לקבל החלטות.

אחרי שצור, כמתכנן פיננסי, ליווה במהלך השנים האחרונות משפחות רבות בבחירה בנכסים אלטרנטיביים, הוא ממנף את הניסיון שצבר בבחירת השקעות נדל"ן ללקוחות.

אתה מלווה במשך שנים ארוכות משפחות ויחידים בתכנון פיננסי והשקעות נדל"ן אלטרנטיביות, מה הדברים הכי חשובים למדת בתקופה הזאת?

"אחד הדברים שהכי חשובים בעיני הוא דווקא החשיבה עם ההבנה אלו מרכיבי חיסכון הם לטווח ארוך ואיזה מרכיבים צריכים להיות נזילים עבור המשפחה לטווח קצר". ההבנה הזאת חשובה כדי שהמשפחה תדע כיצד היא מחלקת את הכספים בין האפיקים השונים. למשל, אחת הטעויות הנפוצות הן כספים לטווח ארוך שמושקעים באפיקים לטווח קצר. הטעות היא שבמצב כזה משקיעים לא יכולים ליהנות מתשואות שאפשר להשיג בעיקר בהשקעות לטווח בינוני או ארוך".

מהם הצעדים הנכונים בתכנון פיננסי כשמדובר על משפחות?

"תכנון פיננסי נכון מתחיל בריכוז וניתוח של כלל הנכסים הפיננסים של המשפחה, כולל נכסים פיננסים, נדל"ן מניב ומגורים כמו קרנות השתלמות, תיק השקעות, פנסיה וגמל. תכנון נכון מסתכל גם על ירושות עתידיות שצפויה המשפחה לקבל. לא פחות חשוב, הבנת צרכי הנזילות בשנים הקרובות ולאחר מכן הקצאת הנכסים בתיק".

"האלמנט השני שנוגע לכל אחד מאיתנו הוא העלייה בתוחלת החיים. למרות הקורונה, תוחלת החיים בישראל ובעולם נמצאת במגמת עלייה ותמשיך לעלות בטווח הנראה לעין. כולנו נחיה יותר שנים ולכן נצטרך הרבה יותר מקורות כספיים. החסכונות הפנסיוניים לא מספיקים כדי למלא את החלל שנוצר בין תוחלת החיים לרמת החיים שאנחנו צריכים בפרישה, המסקנה היא שכל אחד צריך לדאוג גם להשקעות נוספות כמו השקעות אלטרנטיביות כדי לאפשר לעצמו בעתיד, פרישה ברמת חיים גבוהה. מהסיבה הזאת, הקמנו יחד עם עוד 3 שותפים מומחים את SMI".

מה אתה ממליץ כיום למשפחות שמרבית הנכסים שלהם כבר מושקעים בשוק ההון?

"חלק גדול מהמשפחות לא מודע לכך שחלק ניכר מהנכסים שלהם, כמו קופות הפנסיה וקרנות ההשתלמות מושקעות בשוק ההון. התפקיד של המתכנן הפיננסי הוא לרכז את המידע ולפרש אותו, כדי שהלקוחות יבינו את מצבם ואת מצבת הסיכונים. המטרה של המשפחה היא לבצע פיזור סיכונים ולייצר תשואות עודפות באמצעות השקעות נוספות בנדל"ן בחו"ל למשל בקרן יוון או בספרד".

"אנחנו פתחנו את SMI מתוך חשיבה והבנה שמשקיעים לא רוצים להיות תלויים רק בשוק ההון, הם רוצים גם נכסים שאינם מושפעים מתנודות או ירידות חדות שעלולות להתרחש בטווח הקצר. הנה, מה שקרה ב-2020 רק מוכיח את הטענה הזאת. בחודש מרץ השווקים נפלו, אחר כך הגיע התיקון, אבל לא לכולם מתאימה רכבת ההרים הזאת בכל תיק הנכסים. קרן שמשקיעה ביוון או בספרד ומפזרת את ההשקעות בין מספר נכסים, יכולה להוות אלטרנטיבה טובה למי שמעוניינים בהשקעה לטווח בינוני עם אקזיט בסופה".

אי אפשר בלי שאלה על החוויות שלך כמנהל אשראי לתחום נדל"ן ובנייה במערכת הבנקאית. עד כמה הניסיון וניהול הפיקוח על פרויקטים מבפנים מסייעת לך כיום באיתור של השקעות נדל"ן ובקבלת החלטות?

"מה שאתה לומד מהשטח ותוך כדי עבודה עם השטח בפרויקט נדל"ן זה ניסיון קריטי בבחירה של פרויקטים להשקעות נדל"ן אלטרנטיביות. מהשיחה עם השטח אתה מבין בדיוק מה יהיו לוחות הזמנים ואיפה האתגרים כדי לעמוד ביעדים של הפרויקט. חשוב להדגיש שאנחנו צוות מורחב של שותפים מנהלים ב-SMI וכל אחד מביא הרבה מאוד ניסיון מהצד שלו, ככה מקבלים שילוב של אנשי מקצוע ומומחים שאין בהרבה גופי השקעות נדל"ן בישראל".

מהם הדברים שהכי הרבה משקיעים שואלים אותך בנוגע להשקעה בקרנות של SMI?

"ישנן הרבה מאוד שאלות. משקיעים רבים מתעניינים במבנה הקרנות וסוגי הנכסים אותם אנחנו רוכשים ופה יש לנו תשובות טובות ומקצועיות מאוד. כשבנינו והקמנו את החברה, יצרנו מנגנון סינון עסקאות בצורה קפדנית ויסודית, מהסיבה שאת הרווח בנדל"ן עושים בקנייה. כמובן שהשיפוץ וההשבחה מעניקים עוד הרבה מאוד ערך מוסף, אבל את איכות הקנייה והמיקום אי אפשר לשנות. את זה לומדים מניסיון מצרפי של 100 שנה של כל השותפים ביחד, ככה אנחנו בוחרים את ההשקעות בפינצטה".

"יש עוד משקיעים שמתעניינים במנגנוני השמירה על כספי המשקיעים. בנושא הזה לקחנו את המומחים הכי גדולים בישראל כדי לייצר עסקאות שהן לא רק טובות ונכונות למשקיעים, אלא גם בנויות ככה שהבטוחות בנכסים הן הטובות ביותר שאפשר לייצר. זהו ערך מוסף שלא קיים אצל כולם. החשיבה ב-Smart Money Investmets היא על התמונה כולה, איך לייצר מוצר השקעות אלטרנטיביות גם מהמשקפיים של יועצים לכלכלת המשפחה".

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם