הודעה נשלחה בהצלחה

נתונים של הבנק המרכזי ביוון: כך השפיעה הקורונה על מחירי נדל"ן ביוון

אודי אביטל , יו”ר SMI
05/12/20
נתונים של הבנק המרכזי ביוון: כך השפיעה הקורונה על מחירי נדל"ן ביוון

אחד האתגרים הגדולים בניתוח וכניסה לשוק נדל"ן הוא לדעת לזהות את המגמות, אחרי שהן כבר התבססו ושינוי המגמה הוא עובדה מוגמרת. אבל ככל שהמגמה נמשכת, כך הביטחון בה גדול יותר. מחירי הדירות ביוון החלו להתאושש משנת 2017 ואילך ומאז נמצאים בגידול מתמיד. 

על פי נתונים שאסף הבנק המרכזי ביוון מגופים מוסדיים המעניקים הלוואות ומשכנתאות לרכישת נכסי נדל"ן ביוון, מחירי הנדל"ן למגורים עלו בקצב שנתי של 3.2% בשנה החולפת. ברבעונים הראשון והשני של 2020, חלה עלייה בקצב שנתי של 6.5% ו-4.1% בהתאמה. בשנת 2019 כולה, עלו מחירי הנדל"ן בשיעור גבוה של 7.2%.
בשנת 2013, יוון החליטה על תכנית מתן ויזות בתמורה להשקעת נדל"ן במדינה. כלומר, מי שירכוש נכס במדינה, יוכל לקבל ויזת שהיה, ששקולה למעמד של תושב (שימו לב שלא מקבלים אזרחות). הויזה הניתנת היא לכל המשפחה, כך שאם בני זוג רוכשים נכס ביוון גם הילדים שלהם עד גיל 21 כלולים באשרה. תחת ההטבה הזאת, החליטו אירופאים רבים וגם ישראלים לרכוש נכסים.

שינויים במחירי הדירות ביוון על פי אזור גיאוגרפי

ברבעון השלישי של 2020, רשמו מחירי הדירות החדשות ביוון עלייה של 4.2% (כלומר דירות שנבנו ב-5 השנים האחרונות), כשמחירי הדירות הישנות (דירות שנבנו לפני יותר מחמש שנים) עלו ב-2.6% ברבעון השלישי. על פי המידע המעודכן של שנת 2019, מחירי הדירות החדשות ביוון עלו ב-7.7% ואילו מחירי הדירות הישנות עלו ב-6.9%.

עליית מחירי הדירות בחלוקה לערים ביוון

מחירי הדירות החדשות עלו בשיעור של 5.6% בעיר אתונה, בשיעור של 4.3% בסלוניקי וב-1.5% ביתר האזורים ביוון. בשנת 2019 עלו מחירי הדירות בשלושת האזורים הללו בשיעורים של 10.5% (אתונה), 6.9% (סלוניקי) וב-4.5% (בממוצע של שאר הערים ביוון). בסיכום הרבעון השלישי, ממוצע עליית מחירי הדירות, ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 עמד על 3.4%.

מגמות נדל"ן בימי קורונה ביוון

כמו בכל העולם, גם ביוון, העבודה מהבית והסגרים (שהיו קלים הרבה יותר במדינה הירוקה) יצרו צורך בדירות גדולות יותר ומרווחות. לא זו בלבד, אלא שהביקוש לדירות נופש ביוון רק הלך ועלה. הקורונה הביאה לשיא בביקוש לנכסים שיכולים לשמש לנופש והם בקרבת חופים, מלונות ואזורי פנאי, היות והם היו נכסי מפלט למי שחיים באזורים שבהם ישנם סגרים תכופים. בניהם גם תושבים ממדינות אירופה שעבורם רכישת נכס נדל"ן ביוון היא זולה באופן יחסי לדירות בערים הגדולות באירופה, כמו ברלין, לונדון וכו'.

יוון מתכננת תמריצים לרוכשי נדל"ן זרים

הממשלה הדמוקרטית החדשה ביוון, מתכננת השקה של תכנית תמריצים חדשה, עבור אזרחים זרים שירכשו נכסים במדינה, אך במסגרת תכנית זו יש תנאי אחד – על הרוכשים להתחייב לגור במדינה. הרעיון של ממשלת יוון הוא לתמרץ תושבים עשירים ממדינות אירופה, לעבור לגור ביוון כדי להמשיך ולהצמיח את כלכלת יוון.

סיבה נוספת בהתנייה של יוון לחייב את הרוכשים להעביר את מקום המגורים למדינה כדי לקבל תמריצים לרכישת נדל"ן, היא מתוך הרצון לעודד תושבי מדינות אירופה להעביר את בסיס תשלום המס שלהם ליוון. כך, שסך התמריצים הכספיים שייתנו לרכישת נכס נדל"ן ביוון, תהיה נמוכה מהתרומה של סך המסים שישלם האזרח העתידי במדינה. כך ירוויחו שני הצדדים, יוון תקבל לשורותיה תושבים המשלמים מס באופן שוטף שיכול לתרום לבסיס המס במדינה.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם