הודעה נשלחה בהצלחה

השקעות נדל"ן בפורטוגל 2021: עשור של תרדמת מתחלף בעליות מחירים

אודי אביטל , יו”ר SMI
12/05/21
השקעות נדל"ן בפורטוגל 2021: עשור של תרדמת מתחלף בעליות מחירים

כל משקיע נדל"ן חולם לזהות את הפוטנציאל של אזור או מדינה מסוימת ולרכוש בה נכס נדל"ן, רגע לפני שמגיעה עליית מחירים משמעותית, שתעלה את שווי הנכס שזה עתה רכש. אם יש היום מדינה באירופה ואולי בעולם כולו שצפויה לחוות עליית מחירים כזו היא פורטוגל.

אחרי שנים שמחירי הנדל"ן בפורטוגל דשדשו ונשארו נמוכים יחסית לפוטנציאל הגלום בה, בשנים האחרונות, אנו עדים לעליית מחירים עקבית. עלייה זו אמנם התמתנה מעט עקב נגיף הקורונה, אבל ברור שזה רק עניין של זמן עד שהמחירים יעלו באחוזים ניכרים, וזה בדיוק הזמן עבור המשקיעים להיכנס להשקעה בנדלן בפורטוגל. חוץ מעליית המחירים הצפויה יש עוד כל כך הרבה סיבות, שנפרט אותם בהמשך, למה להשקיע במדינה.

הכלכלה המתעוררת של אירופה שמגלה את הנדל"ן

פורטוגל היא מדינה בדרום מערב אירופה, הגובלת עם ספרד, הממוקמת בצד המערבי של חצי האי האיברי. שטחה של פורטוגל הוא פי 4.5 משטחה של ישראל והוא כולל שורה של איים באוקיינוס האטלנטי, לרבות, האיי האזוריים ואיי מדיירה. בפורטוגל חיים כיום קרוב ל-11 מיליון פורטוגזים, ובירתה היא ליסבון. ב-1986 פורטוגל יחד עם ספרד הצטרפה לאיחוד האירופי, והיום המטבע השולט בה הוא האירו. התושבים במדינה דוברים בשפה הפורטוגזית, והאקלים במדינה הוא אקלים חם וים תיכוני. עד 1974 פורטוגל הייתה תחת ממשל דיקטטורי, באותה שנה קצינים שהתנגדו למשטר הביאו להפיכת השלטון באמצעות מהפכה לא אלימה, שכונתה מהפכת הציפורנים, עקב פרחי הציפורן ששמו ברוביהם, כסמל לפיוס ונגד האלימות, מאז בפורטוגל קיים ממשל דמוקרטי וליברלי.

פורטוגל – יעד תיירותי מבוקש

בשנים האחרונות פורטוגל הפכה לשם דבר בענף התיירות בישראל ובעולם כולו, והיא אף זכתה בשורה של פרסים עולמיים שמדרגים יעדי תיירות בעולם כולו. השילוב הזה בין ישן לחדש, בין עתיק למודרני, בין אירופה החדשנית לאירופה הקלאסית של פעם, הוא אולי סוד קסמה של פורטוגל. בנוסף, למזג האוויר החם והים תיכוני, והחופים הבלתי נגמרים של מדינה, כל אלה יוצרים שילוב שקשה לעמוד בפניו.

ההיסטוריה של פורטוגל נשמרה בצורה יוצאת דופן, בכפרים ייחודים ואותנטים שנמצאים במדינה, שנותנים לכם חוויה היסטורית ומרגשת והצצה לעבר של המדינה, ואולי לעבר של אירופה כולה. באמת שקשה להישאר אדיש, לנופים המשגעים של המדינה הזאת, שמכילה מגוון רחב של נופים ואטרקציות במחירים נמוכים יחסית שמושכים זרם רב של תיירים מדי שנה. בנוסף, ליקבים מדהימים בעמק דוארו, שנמצא כשעתיים נסיעה מהעיר פורטו, ולאורכו זורם נהר עוצר נשימה, ועמק שאוצר בתוכו היסטוריה ומורשת עתיקה שלא תראו בשום מקום אחר. זאת בנוסף, לערים הגדולות במדינה, שליסבון היא כמובן בראשתן, בהן קיימת חוויה קולנרית ברמה גבוהה, מקומות בילויי חדשניים, מסעדות, פאבים ועוד. הישראלים כמובן יוכלו למצוא שם היסטוריה יהודית ענפה ומרתקת שמחזירה אותנו אלפי שנים אחורה, לתקופת הפריחה והשגשוג של יהדות ספרד ופורטוגל, עד לגירוש היהודים מהן בשנת 1492.

נדל"ן בפורטוגל – הדבר החם היום בקרב המשקיעים

עצם היותה של פורטוגל יעד תיירותי נחשק שמושך מילוני תיירים למדינה כל שנה, לא נעלם גם מעיניהם של המשקיעים שנוהרים לעבר השקעות הנדל"ן בפורטוגל, בתמיכה ניכרת של המדינה. יש להבין, שעם כל הפוטנציאל הגלום בפורטוגל, המדינה עברה שנים לא קלות, עקב המשבר הכלכלי, שפקד אותה ואת כל העולם, מתחילת העשור הקודם. אבל, סיוע משמעותי שקיבלה מקרן המטבע העולמית, בגובה של 87 מיליארד יורו!, בשילוב עם צעדים מדודים והתנהלות נכונה של הממשל הביאו ליציאה הדרגתית מהמשבר. אחד הצעדים הנבונים ביותר שעשה הממשל, הוא להעניק ויזת זהב, לכל משקיע שישקיע בנדל"ן בפורטוגל סכום של 500 אלף יורו ומעלה. ויזת הזהב הזו, העניקה מעמד של תושבות קבע למשקיעים, והיא מושכת מספר רב של משקיעים מכל רחבי העולם למדינה, והזרימה אליה עד כה מיליארדי דולרים. זאת בנוסף, להורדת המע"מ במדינה מ-23% ל13%, שהביאה לירידת מחירים בענף המסעדנות ובמקומות התיירות והבילוי שהביאה לעלייה במספר התיירים הנכנסים למדינה. 

שנת 2020 כידוע זימנה לפורטוגל ולעולם כולו, תרחיש שאף אחד לא צפה, בדמות נגיף הקורונה. פורטוגל כמו מדינות רבות בעולם, ספגה מכה לא פשוטה בעקבותיו, שמאלצת אותה ואת העולם להתמודד עם מציאות לא מוכרת. עם זאת, דווקא הקורונה יוצרת הזדמנות חד פעמית להשקעה בשוק הנדל"ן בפורטוגל, במחירי הנחה, כשעליית מחירים משמעותית צפויה נמצאת באופק, בשנים שלאחריה.

עליית המחירים שחווה שוק הנדל"ן בפורטוגל בשנים האחרונות, נעצרה מעט עקב נגיף הקורונה, ע"פ המכון הלאומי לסטיסטיקה בפורטוגל, ב-2019 השווי החיצוני של הבית בפורטוגל עלה בכ- % 11.1 אחוז, ב-2020 עלייה זו התמתנה ועמדה על כ-% 6.3 . אידיאליסטה, פורטל חיפוש הנכסים במדריד מפרסם נתונים לפיהם במרץ 2021 המחיר הממוצע המבוקש לבית בפורטוגל עמד על 241 דולר למ"ר לעומת 120 דולר לפני כ-5 שנים. בליסבון במרץ 2021 המחיר הממוצע למ"ר עמד על כ-380 דולר, לעומת 184 דולר 5 שנים לפני. 

מצד אחד, הנתונים הללו מראים שמחירי הבתים בפורטוגל יותר מהכפילו את עצמם במהלך ה-5 שנים האחרונות. עם זאת, הירידה במחירי הבתים בפורטוגל בתקופה הזו, יחד עם הפוטנציאל הרב של המדינה שעדיין לא מומש את תום, נותנים את התחושה ששוק הנדל"ן בפורטוגל ידבר חזק בשנים הקרובות, וכי צפויה עליית מחירים נוספת בשנים הבאות.

השקעה בנדל"ן בפורטוגל הזדמנות שכדאי לנצל בשנים הקרובות

לאור הביקוש הרב בקרב המשקיעים הזרים לנדל"ן בפורטוגל, ממשלת פורטוגל הודיעה שהחל משנת 2022, לא תוענק ויזת זהב למשקיעים בערים מרכזיות ומבוקשות, כמו ליסבון, פורטו ואלגרבה. ההזדמנות להשקעה בפורטוגל הולכת ונסגרת, כבר היום הנדל"ן בפורטוגל לוכד את העיניים ואת הסקרנות של משקיעים מכל העולם, שגם הם מבינים את הפוטנציאל הרב שטמון במדינה. כמו כן, במטרה לסייע למשקיעי הנדלן בפרוטוגל, הבנקים במדינה מעניקים מימון עד ל-70% מגובה העסקה זאת בנוסף לריביות נמוכות מאוד, שנהוגות בו.

לנו כישראלים בנוסף לאופציית ויזת הזהב, גם קיימת אפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית, במידה ואתם צאצאי מגורשי פורטוגל או ספרד, זאת ע"פ חוק שנחקק ב-2015. אותו חוק מביא עשרות אלפי ישראלים להגיש בקשות לאזרחות שכזו, עקב שלל היתרונות שגלומים בה. 

קרן פורטוגל של SMI, קונה נכסי נדל"ן בפורטוגל, במחירים נמוכים ממחירי השוק, על מנת להינות מעליית מחירים בעוד כמה שנים, עם תום משבר הקורונה והעלייה בביקושים. אחד המטרות שהקרן סימנה לעצמה, הוא לאתר אזורים ונכסים בעלי פוטנציאל, שנמצאים כרגע ברמת מחירים נמוכה ביחס לשוויהם, לרכוש אותם במטרה למכורם בעוד שנים לא רבות, בתשואה גבוהה.

לסיכום, יש כל כך הרבה סיבות להשקיע בנדל"ן בפורטוגל, החל מהיותה יעד תיירותי משגע, עם שילוב של נופים שלא תראו בשום מקום אחר בעולם, ולא כקלישאה, זאת לצד מחירי נדל"ן נמוכים יחסית וממשלה תומכת. 

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם