הודעה נשלחה בהצלחה

7 סיבות לכך שהשקעה במגורי סטודנטים בספרד הפכה לאטרקטיבית

אודי אביטל , יו”ר SMI
27/01/21
7 סיבות לכך שהשקעה במגורי סטודנטים בספרד הפכה לאטרקטיבית

כמו מקומות רבים בעולם, גם ספרד ספגה מכה לא פשוטה ממגפת הקורונה, אשר מתפשטת בכל רחבי העולם, מעבר לשנה כבר. עם זאת, שוק מגורי הסטודנטים בספרד, שנמצא בעלייה חדה בשנים האחרונות, לא נפגע בצורה משמעותית מהמגיפה, והביקושים למגורי סטודנטים רק הולכים וגדלים מדי שנה, עד כדי כך שהיצע הדירות המוצעות לא קרוב לעמוד בביקושים הרבים.

הסיבות לעלייה בביקושים הללו, הן רבות ומגוונת:

1.ספרד היא מוקד משיכה לסטודנטים זרים רבים, שמגיעים מחוץ למדינה ללימודי תואר, הודות למגוון התארים ולמונטין הרב של האוניברסיטאות בה. בשנים הקרובות, מספר הסטודנטים הזרים בספרד צפוי להמשיך לעלות, במספרים גדולים המשקפים עלייה משוערת של 10% בשנה.

2. ספרד נמצאת בראש המדינות האירופאיות, בכל הנוגע למספר הסטודנטים אשר מגיעים למדינה כחלק מתוכנית +ERASMUS, שמציעה מלגות לסטודנטים זרים אשר מגיעים מחוץ לספרד, במטרה ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה במדינה. עצם בחירתם של כל כך הרבה סטודנטים זרים, ללמוד בספרד על פני ארצות אחרות, מעידה על האטרקטיביות ועל הפוטנציאל הרב שטמון במדינה.

 

3. ממשלת ספרד זיהתה את חשיבותה של ההשכלה הגבוה והעלתה ב-2018 את תקציב החינוך ב5.9%, כמו כן, תקציב המלגות ומענקי הלימוד עלה ב-2018 ב-%10.2 והגיע ל- 1.78 מיליארד יורו. בנוסף, קהילות אוטונומיות בספרד בשילוב הקרן החברתית האירופית (ESF), השקיעו יותר מ-300 מיליון יורו בשיפור מערכת החינוך הגבוהה בספרד.

4.האחוז הדמוגרפי הגבוה של הצעירים באוכלוסיה, שרק צפוי לעלות ולגדול בשנים הבאות, יחד עם האחוז הגבוה של הספרדים שפונים ללימודי השכלה גבוהה, לעומת ארצות אחרות בעולם, מביאים  לביקוש רב בקרב סטודנטים ספרדים, למגורי סטודנטים במחירים סבירים.

פיתוח תחבורה, מרכזי פנאי והגדלת ההשקעה בהשכלה גבוהה

5. התחבורה השיתופית בספרד, שהולכת וצומחת בשנים האחרונות, שכוללת: רכבים, אופניים וקורקינטיים שיתופיים, מאפשרת לסטודנטים, להתנייד למרכזי הערים, אשר בדרך כלל מרוחקים מהקמפוסים של האוניברסיטאות, בקלות רבה יותר, ללא צורך להסתמך על רכבות או אוטובוסים.

6. בשנים האחרונות, ערים רבות בספרד, כגון: ברצלונה, מדריד, ולנסיה, סביליה, סן סבסטין, ומלגה, משקיעות כספים רבים יותר בפיתוח מרכזי פנאי, בילוי ותרבות. מתוך הבנה שמעבר לרמה גבוהה של מוסדות הלימוד, הסטודנטים מחפשים גם לבלות, להנות ולספוג תרבות תוך כדי לימוד התואר.

7. מערכת האוניברסיטאות הספרדית (SUS), הקימה בין השנים 2018-2017, 1,046 מוסדות ומתקני לימוד להשכלה גבוהה. כמו כן, בין השנים 2019-1995 עלה מספר מוסדות הלימוד הפרטיים מ-7 ל-32, כך שבכל שנה נפתח בממוצע 1.14 מוסדות לימוד.

לפי מחקר שערכה חברת JLL אשר מתמחה בניהול השקעות הנדל"ן בספרד ובעולם כולו, בשנת הלימודים 2018-2017, מתחמי המגורים הייעודים לסטודנטים, הכילו 91,066 מיטות, בעוד הביקוש עמד על 491,116 מיטות, כלומר הפער בין הביקוש למגורי סטודנטים להיצע הקיים, עמד על 400,00. למרות ששוק הנדל"ן הספרדי ניסה לענות על הביקוש הרב למגורים, קיים צפי שבשנים הבאות הביקוש רק ילך ויגדל.

בשורה התחתונה: מחסור גדל במגורי סטודנטים מביא לעלייה במחירי הנכסים ובביקושים

המחסור במקומות לינה במתחמי מגורי הסטודנטים, הביאו לעלייה חדה של 9.3% במחירי השכירות בספרד בשנת 2018, ערים כמו ברצלונה ומדריד, אף חוו עלייה עצומה של 41.9% ו38.5% בהתאמה, כך שמחירי השכירות לדירה קטנה או דירת סטודיו בערים הללו עומד בממוצע על מעל 1000 יורו לחודש, לא כולל עלויות נוספות שכרוכות בשכירות, כגון: חשבונות חשמל ומים.

עקב המחסור במתחמי מגורים, סטודנטים רבים נאלצים, בלית ברירה, לגור בדירות להשכרה שעומדות לרשותם בעיר. הביקוש הרב לדירות להשכרה, הביא לעלייה חדה במחירי הדירות, ומאלץ אותם, להוריד את רמת המחייה, עקב המחירים הגואים. דומה כי שוק הנדל"ן בספרד, מתקשה לעמוד בביקושים הללו.

אמנם, משבר הקורונה עלול להביא באופן זמני, לירידה במספר הסטודנטים שמגיעים ללמוד בספרד, עם זאת, בשורת החיסונים שהביאה עמה שנת 2020, בשילוב הצורך בקרבה ובמגע עם אנשים, שיתחזק עקב מגיפת הקורונה, שיצרה עולם מבודד יותר, יביאו לעלייה מחודשת בביקוש למתחמי המגורים המשותפים. גורם נוסף שיש לקחת הוא שבזמן הקרוב האפשרות  לטייל ברחבי העולם מוגבלת ביותר, נתון נוסף שיביא ככל הנראה לעלייה במספר הסטודנטים במוסדות ההשכלה גבוה כל אלה יוכלים להביא לעלייה חדה בביקושים למתחמי מגורים לסטודנטים אף יותר מהתחזיות שפורסמו לפני משבר הקורנה.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם