הודעה נשלחה בהצלחה

הסנטרל פארק של יוון הוא זריקת מרץ משמעותית לשוק הנדל"ן באתונה

אודי אביטל , יו”ר SMI
18/05/21
הסנטרל פארק של יוון הוא זריקת מרץ משמעותית לשוק הנדל"ן באתונה

אחרי שנים רבות של תכנון וציפייה, בעת האחרונה החל להיבנות על שטח עצום ברצועת החוף המדהימה של אתונה, מה שנראה כאחד מהפרויקטים הכי מסקרנים ומבטיחים באירופה בשנים האחרונות, עבור משקיעי הנדל"ן באתונה והציבור הרחב. 

הפרויקט המסקרן נבנה על מה שהיה בעבר שדה התעופה הלניקון, והוא יתפרס על פני 6.2 קמ"ר, כמעט כפול בשטחו מהסנטרל פארק בניו יורק. במסגרת הפרויקט יוקם פארק מדהים, שאמור להיות הגדול באירופה ומהמרשימים בעולם, בו יהיו מרינה, קזינו, שטח חוף פרטי, מתחם אתלטיקה, מסלולי ריצה ואופניים על שטח של 50 ק"מ, בתי קפה, מסעדות ועוד אטרקציות רבות וטובות.

אבל גולת הכותרת של הפרויקט הוא מתחם המגורים היוקרתי, שצפוי להכיל כ-10,000 יחידות מגורים, אשר כבר עכשיו צד את עיניי המשקיעים מכל רחבי העולם, ויוצר עניין רב בסצנת הנדלן באתונה. בנוסף למתחם המגורים היוקרתי, צפויים לקום במסגרת הפרויקט מספר מלונות, שאף הם מציתים את דמיונם של משקיעי הנדל"ן באתונה.

השטח עצמו נרכש ע"י LAMDA Development S.A, חברת אחזקות יוונית, שתחום עיסוקה העיקרי הוא פיתוח, השקעה וניהול של נכסי נדל"ן ביוון ובמזרח אירופה. החברה רכשה את השטח ב-2014 בסכום של 915 מיליון יורו, והיא צפויה להשקיע בפרויקט כ-8 מיליארד יורו נוספים, עבור מה שנראה כאחד מהפרויקטים הגדולים ביותר של החברה עד כה.

ההשפעה של הפרויקט על הכלכלה היוונית ועל הנדל"ן באתונה 

על החשיבות הרבה של הפרויקט עבור אתונה ויוון בכלל, ניתן ללמוד ע"י כך שביולי 2020, הגיע ראש ממשלת יוון בכבוד ובעצמו לאירוע שסימל את תחילת עבודות הבנייה במקום. בדרך כלל פוליטיקאים מגיעים לחנוך פרויקטים שבנייתם כבר הושלמה או שנמצאים ממש לקראת סיום.

הפרויקט עצמו צפוי לתרום לתל"ג של יוון כ-2.4% עד הקמתו, וכ-4.4% אחרייה, כמו כן, בפרויקט יועסקו כ-10,000 עובדים בשלב הבנייה, וסה"כ כ-75,000 לאחר השלמתה, זאת ע"פ היזמים.

נדמה שיוון וענף הנדל"ן באתונה, תולים תקוות רבות בפרויקט, ומקווים שיביא לפריחה מחדשות בכלכלה של המדינה בעידן שלאחר הקורונה. אחרי שיוון החלה להראות סימני התאוששות מהמשבר הכלכלי הלא פשוט שעברה עם תחילת העשור הקודם, הגיעה מגיפת הקורונה ובלמה מעט את הפריחה המחודשת שחוותה כלכלתה וענף הנדלן באתונה וביוון בכלל.

עם זאת, שיעורי ההתחסנות ההולכים וגדלים במדינה, עם יותר מ-4 מיליון מנות חיסון שניתנו נכון לרגע כתיבת שורות אלה, ועם קרוב ל-1.5 מיליון אזרחים שחוסנו באופן מלא, באוכלוסיה צנועה יחסית שמונה כ-11 מיליון איש, יוצרים תחושה חיובית במדינה, זאת לצד פתיחת עונת התיירות ההולכת ומתקרבת בחודש יוני.

השפעת הפרויקט על התיירות ביוון

יש לזכור שיוון היא יעד תיירותי שצפוי להיות מבוקש מאוד בעת הקרובה, מאחר ואצל אנשים רבים יתעורר צורך במקום שמשלב חופשה אמיתית, יחד עם מזג אוויר טוב ומקומות בילוי תוססים ואת כל אלה יש ביוון ובשפע. 

יוון היא מדינה שמשלבת איים קסומים יחד עם חופים בלתי נגמרים, היסטוריה ומורשת עתיקות ומרתקות, יחד עם מקומות בילויי חדשניים, טברנות אותנטיות שאין בשום מקום אחר בעולם, כל אלה הם סוד קסמה הייחודי של יוון, שצפוי למשוך אלייה מיליוני תיירים מכל העולם, בעידן שלאחר הקורונה.

הערכות מדברות על כך שהפרויקט עצמו ימשוך כמיליון תיירים בשנה, שיוציאו בממוצע כ-1000 יורו כל אחד. על כן, ברור מדוע ממשלת יוון משקיעה בו משאבים רבים. 

לפרויקט צפויה להיות השפעה על כל הסביבה של אתונה, לפתח את התיירות במקום ולעלות את מחירי הנדלן באתונה ובערים השכנות. זרם התיירים הרב אמור ליצור ביקוש לחדרים בבתי מלון, ולעלות את מחיריהם. יוון שעתידה כאמור לקלוט תיירים רבים, בשנים הקרובות, כבר היום זוכה לביקוש רב של תיירים מכל העולם, שמתכננים את חופשתם במדינה מדי שנה.

הפרויקט – הזדמנות נדירה למשקיעי הנדל"ן באתונה

בשנים האחרונות, שוק הנדל"ן באתונה חווה פריחה ועליית מחירים שלא ידע כמוהה שנים. הטבות המס מרחיקות הלכת של המדינה, שכוללים פטור ממס שבח, הפחתה במס רכוש וכן תמריצים כגון הענקת ויזות זהב למשקיעי הנדל"ן ביוון בסכום של 250,000 יורו ומעלה, עשו את שלהם והזניקו את שוק הנדל"ן באתונה ובמדינה כולה.

נדמה, שיוון הבינה והפנימה שמשקיעי הנדל"ן הם אלה שהולכים להוציא אותה מהמשבר הכלכלי שעברה עם תחילת העשור הקודם, לכן הנהיגה הקלות מס ותמריצים מרשימים שאכן העלו את הביקוש לנדל"ן באתונה וביוון, ומשכו קדימה את כלכלתה. 

עדות רשמית לעלייה במחירי הנדל"ן במדינה ניתן לראות בנתונים שאסף הבנק המרכזי ביוון. לפיהם ב-2019 מחירי הנדל"ן בה עלו ב-7.2%, ב-2020 לעומת זאת, באופן מובן נרשמה עלייה מתונה יותר של 3.2%. עם זאת, נדמה שהבלימה הזו במחירי הנדל"ן באתונה וביוון היא רק זמנית ומהר מאוד המגמה החיובית של המחירים צפויה לחזור.

בכל הנוגע לפרויקט הנוכחי, כבר עכשיו מתחילים לחוש את השפעתו על מחירי הנדל"ן באתונה, כאשר נרשמות עליות מחירים משמעותיות, כאשר המחיר של מטר מרובע באזור עומד על כ-7,000 יורו, יותר מכפול בתקופה המקבילה אשתקד.

המצב הכלכלי ביוון לא מאפשר ליוונים רבים להשקיע בפרויקט, לכן הפרויקט עצמו פונה בעיקר למשקיעי הנדל"ן הזרים, שכבר הוכיחו את רצונם להשקיע בנדל"ן באתונה וביוון. גם הממשלה שראתה את ההצלחה הרבה של מודל ההשקעה הזרה במדינה, מתכננת להעניק שורה של הקלות מס למשקיעי הנדל"ן במטרה למשוך אותם להשקעה בפרויקט.

לסיכום, קשה שלא להתרשם מהפרויקט המדהים, שקורם עור וגידים בחודשים האחרונים על קו החוף באתונה. הפרויקט צפוי להזניק את הנדלן באתונה, וליצור הזדמנות אדירה למשקיעים זרים להיכנס להשקעה יוצאת דופן בייחוד בתקופה שלאחר הקורונה. הפארק עצמו יכיל אטרקציות רבות, יהיה נגיש מאוד תחבורתית אם זה ע"י מטרו, אוטובוסים ורכבת חשמלית, יישמר מבנים היסטורים, יכיל שטחים פתוחים וירוקים שכל כך חסרים בערים רבות בעולם, ויאפשר רמת חיים אחרת לאלו שיכולים להרשות זאת לעצמם.

בנוסף, הפרויקט צפוי להזניק את הכלכלה ביוון ואת הנדל"ן באתונה ולהכניס זרם של תייירים וכספים רבים למדינה, שהיא כל כך זקוקה לו בעידן שלאחר הקורונה. נדמה שהפרויקט מגיע בדיוק בזמן, גם ליוון וגם לכם משקיעי הנדל"ן שמחפשים הזדמנויות מעניינות להשקעה בעת הזאת.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם