הודעה נשלחה בהצלחה

כששוקי ההון בשיא, השקעות לא סחירות יכולות לשפר את תיק הנכסים

אודי אביטל , יו”ר SMI
23/01/21
כששוקי ההון בשיא, השקעות לא סחירות יכולות לשפר את תיק הנכסים

חודש ינואר 2021 והמדדים בוול סטריט נסחרים בשיא של כל הזמנים, הם ממשיכים את השיאים ששברו גם בשנה שעברה. כולנו מושקעים בשוקי ההון, קרנות הפנסיה, הגמל וההשתלמות, כולן מכילות נכסים שנסחרים בשוק ההון. לעתים המשמעות היא שלמשפחה מסוימת יש 100% חשיפה לתנודות בשוק ההון. ככל שבני הזוג במשק הבית מבוגרים יותר, כך אמנם ניהול הסיכונים מפחית את החשיפה למניות, אך גם תיק הנכסים כבר בהיקפים של מיליוני שקלים. האם נכון להפנות את הכספים הפנויים גם להשקעות בשוק ההון? בעידן של ריבית נמוכה אין רק פתרון אחד לכסף שלנו, יש כמה ואתם צריכים לגוון בהם את ההשקעות שלכם.

השקעות שאינן תלויות בשוק ההון אינן מתומחרות באופן שוטף ורציף, כששוקי ההון יורדים אין הכרח שגם ערכן יורד בהתאמה. למשל, נכס נדל"ן מושפע ממגמות לטווח ארוך וכל עוד אין משבר בשוק הדיור, לעתים אין סיבה שערכו יירד ולעתים גם ערכו עולה כששוקי ההון יורדים. המסקנה היא שנכס אלטרנטיבי יכול להעניק מתאם אפס לתנודות בשוקי המניות, בדרך זו יכול המשקיע להגיע לחזית היעילה של הקצאת הנכסים, בכל הנוגע ליחס הסיכוי סיכון.

למה שבכלל נעדיף השקעות לא סחירות?

לכאורה, כל מה שסחיר נראה לנו הכי בטוח, דיווח יומי ושוטף על מצב תיק ההשקעות, המניה או הנכס הבודד. נראה שאין טוב מזה. האמנם? אחת הבעיות במידע רציף על הנכס היא קבלת החלטות פזיזות ושמונעות מפאניקה. אנחנו נוטים לקבל החלטות בתיקי ההשקעות שלנו על בסיס החדשות הרעות ומתעלמים מחדשות טובות.

הנה, במשק הקורונה, משקי בית רבים התקשרו אל מנהל ההשקעות, המתכנן הפיננסי, או יועץ ההשקעות כדי לשנות את המסלול שלהם בקרן הפנסיה. חלקם פדו את הכספים אבל הרוב הגדול לא. הטבע האנושי מונע מפחד ומפאניקה ולכן התמחור הרציף של ערך כל הנכסים, מביא פעמים רבות לקבלת החלטות שאינן מיטביות. בהשקעות לא סחירות כספנו מושקע לתקופה של 4-3 שנים ואנחנו ממתינים עד להבשלת ההשקעה וביצוע התכנית העסקית.

מה הפתרונות בדמות השקעות לא סחירות לגיוון תיק ההשקעות?

קרנות השקעה אלטרנטיביות, כמו אלה של Smart Money Investments יכולות להניב למשקיעים פיזור נכסי וחשיפה שאינה סחירה כאחד. מרבית הקרנות רוכשות נכסים ספציפיים שנבחנו בקפידה תחת מודל סינון קפדני. הרכישות מאתרות לעתים כשלי שוק מקומיים ובאות לתת להן מענה. כמו לדוגמה, מפעיל של מלון שאין לו את המשאבים הכספיים כדי להשקיע בשיפוץ או מודרנזיציה שלו והוא מעדיף למכור אותו כיום ולצאת לפנסיה בזכות התמורה שיקבל.

דוגמה נוספת יכולה להיות קרן השקעות גדולה באירופה שזקוקה לתזרים מזומנים כדי לחלק כספים למשקיעים, הקרן לא יכולה להמתין זמן רב כדי למכור את הנכס במחיר שוק ולכן מוכנה לתת הנחה של 20% על מחירו רק כדי להיפגש עם הכסף. מדובר במגורי סטודנטים שנמצאים סמוך לאוניברסיטה שמספר הסטודנטים בה עולה בהתמדה משנה לשנה. כך שהביקוש למגורים סטודנטיים מודרניים רק הולך ועולה. מצבים כאלה ועוד הן הזדמנויות שאין בינן לשוקי ההון כל קשר. התיירים ימשיכו לבוא לבית המלון גם אם שוקי ההון יירדו, אולי תהיה ירידה קלה בתפוסה. הסטודנטים יילכו ללמוד גם בשנים כלכליות מאתגרות יותר.

כאמור, ההשקעות מתבצעות בשוק המגורים, מלונאות או נכסי תיירות ואינם תלויות או קשורות למסחר בבורסות.

כל הנכסים הנרכשים בקרנות ההשקעה האלטרנטיביות אינם סחירים בבורסות, כלומר אין מצב שבו קרן ההשקעות מצהירה על השקעה אלטרנטיבית ובפועל מדובר ברכישה של נכסים הנסחרים בשוק ההון.

מעוניינים לשמוע עוד על קרנות ההשקעה של SMI? מלאו פרטים למטה, ונחזור אליכם בהקדם.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם